50 vuotta nostolava-autoja ja monipuolisia palveluja

”Matalalla profiililla, mutta katse aina ylöspäin”

Nostolava-auto Jalo & Jalo Oy on 50 vuoden aikana kasvanut pienestä turkulaisesta perheyrityksestä Pohjoismaiden suurimmaksi nostolava-autoihin erikoistuneeksi yritykseksi. Samalla yrityksen palveluvalikoima on laajentunut kattamaan nostamisen lisäpalvelut ja muun muassa siltojen ja tuulivoimaloiden huolloissa käytetyt nostimet. Kaikki alkoi kuitenkin palomiesten yhdessä ostamasta 12-metrisestä nostolava-autosta.

Kun Turun paloasemalle hankittiin nostolava-auto vuonna 1972, palomies Antti Jalo sai kahden kollegansa kanssa ajatuksen: he päättivät ostaa samankaltaisen laitteen ja perustaa liikeyrityksen. Antin vapaapäivinä tekemät peltisepän työt saivat rinnalleen nostolava-auton ajamisen.

Liiketoiminnan pyörittäminen jäi Antin vastuulle, kun muut irtautuivat yrityksestä melko nopeasti. Ensimmäinen työntekijä palkattiin jo vuonna 1972, kun Antin vaimo Helvi alkoi hoitaa laskutusta ja puhelinpäivystystä. Nostolava-autoa ajoivat Antti ja muut palomiehet vapaapäivinään. Vuonna 1976 kuskiksi palkattiin Jari Virtanen eli “Proto”, joka on yrityksen pitkäaikaisin työntekijä: hän on yhä, vuonna 2022, samoissa hommissa.

Antin ja Helvin poika Kari Jalo tuli yritykseen töihin suoraan armeijasta vuonna 1978. Yritys pysyi perheen omistuksessa vuoteen 1990 asti, jolloin Antti-pappa ja Helvi-mummu jäivät eläkkeelle ja yritys myytiin.

– Jäin taloon palkatuksi toimitusjohtajaksi, ja suunnitelmissa oli toimia yrityksessä muutaman vuoden ajan. Monestakin syystä aika kuitenkin venyi 10 vuodeksi, ja Jalo & Jalosta tuli taas perheyritys vuonna 2000, Kari Jalo kertoo.

Kari jatkoi toimitusjohtajana, kunnes vuonna 2013 siirtyi sukupolvenvaihdoksen myötä hallituksen puheenjohtajaksi.

Jalojen kolmas sukupolvi eli Karin pojat ovat myös tulleet yritykseen mukaan ruohonjuuritason töitä tekemällä. Sami Jalo aloitti vuonna 2005 kuskina.

– Seitsemän vuotta myöhemmin siirryin vetämään henkilönostinliiketoimintaa, kun ostimme siihen erikoistuneen yrityksen. Ehdin tehdä talossa lähes kaikkea, ennen kuin aloitin toimitusjohtajana vuonna 2020, Sami muistelee.

Toni Jalo tuli taloon vuonna 2014.

– Tulin alun perin tekemään hanttihommia ja laskutusta, ja toimin nyt talousjohtajana, Toni kertoo.

Suvantoja, sukelluksia ja uusia nousuja

Vuoteen 1990 asti Jalo & Jalon liiketoiminta kasvoi rauhalliseen tahtiin ja töitä tehtiin varsinkin telakoilla. Sitten iski lama, markka devalvoitiin ja suurin asiakas eli Wärtsilä Meriteollisuus meni konkurssiin. Jalo & Jalon liikevaihdosta 97 prosenttia oli tullut Wärtsilältä, joten tilanne oli tukala.

– Silloin sukellettiin syvälle, mutta missään vaiheessa ei luovutettu. Kuopasta noustiin työtä tekemällä, Kari kertoo.

2000-luvulle asti yrityksessä keskityttiin veloista selviämiseen eikä suuria investointeja tehty. Omistussuhteissa tapahtui muutos vuonna 2000, kun Kari Jalo osti yrityksen takaisin edellisen omistajan, Antti Oksan, perikunnalta. Jalo & Jalosta tuli jälleen perheyritys.

2010-luku oli kasvun aikaa, kun yritys aloitti laajentumisen ja teki lukuisia yrityskauppoja. Palveluvalikoimaa laajennettiin ja kaluston sekä henkilöstön määrä kasvoi.

Korona-aika näytti ensin kurittavan myös Jalo & Jaloa ja varsinkin sen ulkomaantoimintoja. Suomessa kuitenkin onneksi jatkuivat työt telecom-yhtiöiden kanssa ja tasoittivat taloudellisia haasteita. Myös Ruotsin tytäryhtiön toiminta auttoi pääsemään korona-aikojen yli.

“Kun korona iski, Tanskasta piti koneet kutsua kiireesti kotiin, ennen kuin maiden rajoille astuivat voimaan koronasulut. Koneet ajoivat Juutinrauman yli vähän ennen keskiyötä.”

Kuluneen 50 vuoden aikana Jalo & Jalon kuskit ja koneet ovat olleet mukana rakentamassa maailman suurimpia risteilijöitä, areenoita ja teollisuuslaitoksia, kuten Friends Arenaa Tukholmassa, biotuotetehdasta Kemissä, Turkuhallia kotikaupungissa ja kymmeniä lämpövoimakattiloita ympäri Eurooppaa.

Määrätietoista laajentumista

Jo alkuaikoina tehtiin yrityskauppoja, ja esimerkiksi vuosina 1980–83 ostettiin kaksi saman alan yritystä Turusta. Laajentumiseen tuli lama-aikana taukoa, mutta varsinkin 2010-luvulta alkaen yritysostoilla on määrätietoisesti kasvatettu liiketoimintaa, konekantaa ja henkilöstöä sekä laajennuttu Turun ulkopuolelle.

“Meillä on sellainen luonnevika, ensin Karilla ja sitten pojilla, että haluamme laajentaa.”

Vuonna 2012 ostettiin henkilönostinvuokraamo Ristosakari Oy, jonka mukana tuli 120 henkilönostinta. Jalo & Jalon henkilönostinten liiketoiminta alkoi, ja sitä ryhtyi pyörittämään Sami Jalo.

Turun ulkopuolelle laajennuttiin 2014, kun Jyväskylästä ostettiin Kymppinostot Oy, ja pääkaupunkiseutu aukesi 2015, kun Havator Oy:n henkilönostinliiketoiminta ja noin 20 konetta siirtyi Jalo & Jalolle.

– Janneniska oli ollut kova kilpailija vuodesta 1990 asti, mutta vuonna 2017 ostimme heiltä kaikki 30–80-metriset nostolava-autot kuskeineen. Neljä vuotta myöhemmin Janneniska / Bladefence Oy myi meille kaikki Euroopassa olevat kuorma-alustaiset nostolava-autonsa ja niiden liiketoiminnan, Sami kertoo.

Kansainvälinen laajentuminen alkoi vuonna 2020, kun ruotsalainen Stockholms Höjdliftar, nykyiseltä nimeltään Svenska Höjdliftar, liittyi osaksi Jalo & Jaloa. Samana vuonna palveluvalikoima laajeni kattamaan myös siltatyömaat, kun Pohjanväre Oy:ltä ostettiin kaksi siltakonetta.

Vuonna 2022 Nostojet Oy Lahdesta siirtyi Jalo & Jalolle. Samana vuonna avattiin toimipisteet Vaasaan ja Göteborgiin. Jo aikaisemmin oli avattu toimipisteet Ouluun vuonna 2016 ja Tampereelle vuonna 2019.

– Mobile Lift Oy:n huoltoliiketoiminnan osakkuus hankittiin vuonna 2019. Se auttaa varmistamaan kaluston huollon sujuvuutta sekä laajentamaan liiketoimintapohjaa entisestään, kertoo Toni.

Kalustossa kaikki vähintään tuplaantunut

Uutta kalustoa on tullut aina yritysostojen mukana, mutta koneita on hankittu muutenkin. Esimerkiksi 2018–19 investoitiin kymmeneen 35–70-metriseen nostolava-autoon, ja vuonna 2022 on tulossa viisi uutta 50–70-metristä konetta.

Kalusto on vuosikymmenten varrella monipuolistunut ja kasvanut sekä määrällisesti että kokonsa puolesta.

– Vuodesta 1984 lähtien kaikki on vähintään tuplaantunut: koneiden nostokorkeudet ovat kolminkertaistuneet ja ulottumat kaksinkertaistuneet. Ennen koneiden sivu-ulottuma oli 20 metriä, nykyisin jo 40 metriä. Nykyisissä koneissa on kosketusnäytöt, tietokoneohjatut etäyhteydet ja toimintoja kuin älypuhelimissa, Sami listaa.

Vuonna 1984 ostettu 40-metrinen kone oli silloin Suomen suurin nostolava-auto. Vuonna 2006 tuli jo 90-metrinen kone ja 103-metrinen vuonna 2015.

– Vuonna 1972 hankittu 12-metrinen nostolavakin on edelleen liikenteessä. Tosin siihen on auto jo vaihdettu alta ja remonttiakin vuosien varrella tehty, Kari kertoo.

Pitkiä työuria ja uutta väkeä

Pienestä perheyrityksestä on 50 vuodessa kasvanut noin 100 henkilön yhteisö, kun myös alihankkijoiden kautta tulevat kuskit lasketaan mukaan. Varsinkin alkuaikoina henkilöstön vaihtuvuus oli vähäistä ja työurien pituudet 20–30 vuotta. Talossa on edelleen palkkalistoilla kuljettajia, jotka aloittivat, kun yritys oli nuori: Jari “Proto” Virtanen on ollut talossa 46 vuotta, Antti Kakko 41 vuotta, Markku Kastu 40 vuotta ja Mauri ”Ritzi” Karlsson 39 vuotta.

Viime vuosina henkilöstöä on tullut lisää varsinkin yritysostojen kautta.

– Tavoitteena on saada uudetkin työntekijät viihtymään ja pysymään talossa kauan, sillä tätä työtä ei opita päivässä. Panostamme yhteenkuuluvaisuuden ja Jalo & Jalo hengen luomiseen, ja haluamme pitää huolta henkilöstön hyvinvoinnista, Sami lupaa.

“Rautaa voidaan ostaa pihalle vaikka kuinka paljon, mutta hyvää henkilökuntaa ei niin helposti saa.”

Talouspäällikkö Ann-Christin eli ”Pipsa” Suhonen tuli töihin tilitoimiston kautta vuonna 1988. Hän on seurannut yrityksen ja sen henkilöstömäärän kasvua ja on nähnyt myös Karin poikien varttuvan 1-vuotiaista asti.

– 1990-luvulta lähtien olemme kasvaneet maailman mukana, niin ihmiset kuin yrityskin. Suomen talouselämässä ja maailman menossa on tapahtunut paljon muutoksia, ja me olemme halunneet pysyä koko ajan aallonharjalla, Pipsa kertoo.

“Perjantai on pesupäivä” ja muut periaatteet

– Jo Antti-pappan aikana lanseerattiin käsite “perjantai on pesupäivä” eli viikon päätteeksi kalusto aina pestiin ja huollettiin seuraavaa viikkoa varten, Sami Jalo mainitsee.

Pesupäivä kuvaa hyvin sitä, kuinka Jalo & Jalon toiminnassa on alusta asti panostettu laatuun ja luotettavuuteen: aina ollaan ajoissa ja kuski ja kalusto kunnossa. Vaikka palvelukonsepti on alkuajoista huomattavasti laajentunut, hyvistä ja selkeistä periaatteista pidetään edelleen kiinni. Siksi perjantaikin on edelleen pesupäivä.

Toiminnan laajentamista uusiin palveluihin on tehty tietoisesti asiakkaita ja markkinoita kuunnellen. Myös menneistä kokemuksista on opittu.

– Wärtsilä Meriteollisuuden konkurssin jälkeen ei enää ole laitettu kaikkia munia samaan koriin, vaan laajennettiin liiketoimintaa monelle alalle. Samalla kun toimintamme on kasvanut, myös kiinteistömassamme on merkittävästi laajentunut, kuvaa Toni.

Nostopalvelujen lisäksi tarjotaan nykyisin kokonaispalvelua, joka kattaa kaikki turvalliseen nostamiseen liittyvät lisäpalvelut kuten nostokohteiden katselmukset, luvitukset ja liikennejärjestelyt. Nostolava-autojen rinnalle hankitut pienemmät henkilönostimet antavat mahdollisuuden palvella asiakkaita entistä monipuolisemmissa kohteissa.

Siltojen ja tuulivoimaloiden huoltamiseen sopiviin koneisiin investoitiin, kun aloilla havaittiin markkinarako. Siltojen ja muunkin infrastruktuurin korjausvelkaa on kertynyt niin paljon, että kysyntää siltakoneille tulee olemaan. Tuulivoimaloiden huoltaminen taas on kasvava ala, kun tuulivoimaloiden merkitys tulee lisääntymään.

– Tuulivoimalat ovat tärkeä osa vihreää siirtymää sekä Suomessa että muualla Euroopassa. Haluamme ehdottomasti omalta osaltamme olla edistämässä sitä, sanoo Sami Jalo.

Jalo & Jalossa on aina toimittu matalalla profiililla, mutta katse rohkeasti ylöspäin. Tähtäimessä on Pohjoismaisen suunnannäyttäjän rooli, ja siihen pyritään vahvalla palveluiden ja tuotteiden laadulla sekä asiakkaiden ja heidän tarpeidensa tuntemisella.

– Olen aina sanonut pojille, että tätä yhtiötä ei ole teidän pakko jatkaa minun eikä mummun ja pappan vuoksi. Tätä täytyy haluta ja olla sopivan hullu. Onneksi pojat ovat jatkaneet, summaa mennyttä ja tulevaa Kari Jalo.

Uutta nostetta kansainvälistymiseen

Jalo & Jalo sekä tanskalainen BMS perustavat yhteisyrityksen toukokuussa 2023. BMS on maailman viidenneksi suurin nosturiyritys.

Uusi yhtiö, JaloBMS, yhdistää kahden merkittävän nostoalan yrityksen ammatillisen osaamisen sekä kalustot. JaloBMS tarjoaa suurten nostolava-autojen palveluja telealalle, energiasektorille sekä tuulivoima- ja rakennusteollisuuteen.

JaloBMS keskittyy aluksi Skandinavian markkinoihin, joissa asema on jo ennestään vahva. Lisäksi haetaan vankkaa asemaa Pohjois-Euroopan markkinoilla.

“JaloBMS on jo perustamisestaan lähtien yksi Euroopan suurimmista nostolava-autoyrityksistä. Kun yhdistämme BMS:n toimipisteet ja kansainvälisen verkoston omaan kalustoomme ja osaamiseemme, pystymme tarjoamaan asiakkaillemme laajemman palveluvalikoiman.”