Erikoistöiden ammattilainen: porauspalveluja ja siltatöitä Nostolava-auto Jalo & Jalolta

Perinteisten henkilönostamisen palvelujen lisäksi Jalo & Jalo tarjoaa apuaan myös harvinaisempiin töihin. Kuntokartoituksissa tarvittavien porauspalveluiden tarjoaminen on nostopalveluyritykselle aivan uudenlainen aluevaltaus. Siltatöiden tekemiseen Jalo & Jalolla on Suomen ainoat Bronto Skylift -siltakoneet.

Porauspalveluja kiinteistöjen ja rakenteiden kuntotutkimuksiin

Kerrostaloissa, silloissa ja muissa korkeissa kohteissa tehtävät kuntotutkimukset vaativat henkilönostimen lisäksi tehokkaan timanttiporan ja osaavan poraajan. Kuntotutkimuksia tilaavat usein insinööritoimistot ja kuntotarkastusyritykset, joilta aloite porauspalveluiden tekemisestä Jalo & Jalolle tuli.

– Teemme poraukset yhdessä asiakkaan kanssa niin, että asiakas merkitsee, mistä kohdasta porausnäyte otetaan ja ohjeistaa, millainen näyte tarvitaan. Me hoidamme varsinaisen poraamisen, merkitsemme näytteet ja toimitamme ne asiakkaalle, joka hoitaa näytteet eteenpäin tutkittavaksi, kertoo operatiivinen päällikkö Mikko Heino.

Jalo & Jalo on kouluttanut henkilöstöään yhteistyössä palvelua käyttävien asiakkaiden kanssa, jotta voidaan varmistua timanttiporauksissa tarvittavasta osaamisesta.

– Yleensä porauksia hoitaa nostokorissa kaksi asiakkaan työntekijää, mutta kun porauksen hoitaakin meidän kuljettajamme, säästyy asiakkaalta yhden insinöörin palkka. Meiltä löytyy kalusto ja osaaminen, joten näyteporauksen ulkoistaminen meille kannattaa, toteaa myyntipäällikkö Ari Niilola.

Suomen ainoat siltakoneet

Jalo & Jalon kalustovalikoimasta löytyy myös siltakoneita eli Bronto Skylift -nostolava-autoja, joilla pääsee työskentelemään auton tuentapisteen alapuolelle. Yleisin työkohde siltakoneille ovat sillat, mutta niitä voi käyttää myös laituri- ja patorakenteiden kanssa työskennellessä.

– Siltakoneidemme ulottuma on sillan kaiteesta 13 metriä sillankannen alapuolelle vaakasuunnassa laskettuna. Näillä koneilla siis pääsee sinne, minne pitääkin. Iso etu on myös se, että alustaa voi siirtää kauko-ohjaimella, vaikka puomi olisi alhaalla. Autoa ei siis tarvitse laittaa pakettiin siirtääkseen sitä työn aikana vaikkapa 10 metriä, Niilola kertoo.

Siltakoneissa, kuten kaikissa Jalo & Jalon koneissa, on omavarainen sähköntuotto koreissa käytettäville käsityökaluille. Lisäksi niitä voi ajaa sähköajolla päästöttömästi esimerkiksi sisätiloissa.

Siltakoneiden kuljettaminen vaatii erikoisosaamista, ja sitä varten Jalo & Jalo on luonut oman koulutusohjelman. Vain koulutuksen läpikäyneet kuljettajat pääsevät siltakoneiden ohjaimiin, jotta varmistetaan työn sujuminen aina turvallisesti.

– Siltakoneita tarvitaan yhä enenevässä määrin, sillä kuntotutkimusten ja korjauksien tarve tulee infran ikääntyessä kasvamaan. Asiakkaitamme ovat yksityiset ja kunnalliset tahot, jotka tutkivat, tarkastavat ja korjaavat siltoja ja vastaavat siltahuollon hallinnoinnista. Olemme saaneet olla mukana erilaisissa siltaprojekteissa aina Ruotsia ja Norjaa myöten, Heino kertoo.